Dyno (Dinamometre) Testi

Eskişehir Oto Ekspertiz

Eskişehir Ekspertiz Dyno Testi

Eskişehir Ekspertiz Dinamometre (Dyno) testi nedir? Motor performansını ölçmenin iki asal yolu yer almaktadır.
Bunlardan ilki dinamometre (dyno) kullanmak, ikincisi tek yarış pistinde deneyimlemek.
Her biri değerli bilgiler sağlayacaktır, ama seçtiğiniz yöntem performans konusunda tam manasıyla ne bilmek istediğiniz şeye bağlıdır.

Bu makalede, doğrudan ölçülebilir, yine edilebilir ve kontrollü koşullar altında gerçekleştirildiği için birinci yöntem açıklanmaktadır.
Eskişehir Ekspertiz Yarış pistinden elde edilen bulgular gerçek hayata dair iyi performans göstergeleri olsa da, pist testi kez defa değişken (pist koşulları, hava durumu, süspansiyon ayarları, sürüş becerileri vb.) tarafından gerçekten güvenilir tek mikron olarak etkilenebilir.
1
Söz konusu tek aracın performansını, yaptığı güç ve torku açıklamaya gelince, her zaman ortaya çıkan iki değişken sayı yer almaktadır.
Bunlar krank (genellikle motor veyahut volan denir) beygir gücü / tork ve tekerlek beygir gücü / tork.

Ancak çoğu zaman bu iki farklı sayı kümesi karışıklığa neden olur.
Bu yazının amacı, krank ve tekerlek arasındaki güç farklılıklarını ve onları ölçen bağlantıyı açıklamaya yardımcı olmaktır.

Dinamometre (Dyno) testi nedir?

Eskişehir Ekspertiz Tek Dynamometer (dinamometre) kısaca “Dyno”, kuvvet, tork veyahut gücü ölçmek için kullanılan tek cihazdır.
Örneğin, tek motor veyahut farklı dönen tek makine tarafından üretilen güç (HP yada kW), eş zamanlı olarak tork (Nm yada lb-ft) ve dönme hızı (RPM) ölçülerek hesaplanabilir.
Dinamometre sadece tork ve beygir gücü ölçmek için tek araç değildir.
Bir motorun her şeyin yolunda olduğundan emin olmanızı sağlayan tek kalite kontrol aracıdır.

Araç performans ölçümlerinde kullanılan temelde iki tür dyno çeşiti vardır: birincisi “engine dyno” olan, tek motorun araçtan tamamen sökülerek doğrudan ölçülen, diğeri ise “chassis dyno” olarak bilindiği üzere, aracın motorunu hiç çıkarmadan, aracın güç ve torkunu bir bütün olarak ölçebilen dyno dur.

Engine Dynamometer

Crank (engine, flywheel) horsepower/torque
Engine dyno, motorun araçtan çıkarılmasını ve ayar için tek dyno donanımına takılmasını gerektirir.

Bir engine dyno, Eskişehir Ekspertiz geliştirme çalışmaları için genellikle daha iyi tek seçenektir çünkü motorun etrafında çalışmak kez basit ve parçalar hızla değiştirilip karşılaştırılıp tecrübe edilebilir.
Bu nedenle engine dyno’lar profesyonel yarış takımları, motor üreticileri için tercih edilen dyno’lardır.

Yine de, sokak ve amatör seviye motor sporları için chassis dyno kez daha uygun maliyetli tek seçenektir.
Özellikle chassis dyno’nun gelişimi, caddedeki amatör tuning araçlar için uygun tek seçenek vaziyetine gelmiş durumdadır.

Motorun tork ve güç değeri doğrudan kranktan (volandan) alınır.
Üreticilerin araçlarının reklamını yaptığı beygir gücü ve tork değerleri bu metotla elde edilen rakamlardır.Bu değerleri görmek için aracın motoru tek motor dinamometresine bağlanır.
Genellikle su pompası gibi tüm motorla çalışan bileşenler tecrübe için motordan çıkarılır.
2
Motor dinamometresi, Eskişehir Ekspertiz tecrübe edilecek motora kısa tek tahrik mili üzerinden bağlanır.
Tipik olarak, engine dyno’lar, tek yük oluşturarak (fren etkisi) motor torkunu ve gücünü ölçer.
Bu, tek water brake, hydraulic brake, eddy current brake (elektromanyetik akım ) veyahut alternating current (AC) tasarımlardan biridir.
Chassis Dynamometer (Rolling Road)
Wheel horsepower/torque

Araçtan motor sökülmeden bir bütün olarak güç ve tork ölçümü tek chassis dyno ile yapılır.
Otomotiv-Aftermarket dünyasında, Eskişehir Ekspertiz Tuning- ve Upgrade ile elde edilen beygir gücü ve tork kazançları genellikle tek chassis dyno ile ölçülür.

Performansın yanısıra gürültü veyahut güvenlik konularının değerlendirilmesine yardımcı olabilir ve tüm aktarım organları aynı anda tecrübe edilebilir.
Araç halatlarla sabitlenir ve tekerlekler, üzerinde silindirlerin yer aldığı platform üzerine konumlandırılır.
3
Bu yöntemle elde edilen testlerin en büyük faydası tek aracın gerçek dünya uygulamasını simüle edebilmesidir.
Dolayısıyla yol testlerinin belirlenmiş tek oranda önüne geçilebilmesidir.
Eskişehir Ekspertiz
Yol testleri zaman alır ve tek arıza veyahut kaza meydana gelirse büyük masraflara neden olabilir.
İki farklı chassis dyno türü yer almaktadır.
Bunlar “Inertia dyno” ve “Braked dyno” dur.
Dinamometrenin SınıflandırılmasıCrank vs WheelDinamometre (Dyno) Testi Nedir?-Motor-dinamoEngine Dynamometer

Arka tekerlek beygir gücü (wheel horsepower), şanzıman ve diferansiyelde meydana gelen sürtünme kayıpları (drivetrain losses) nedeniyle daima motor beygir gücünden daha azdır.
Çünkü rahatlıkla söylemek gerekirse, motor gücünün tek kısmı şanzımanı çalıştırmak, tahrik milini döndürmek, diferansiyeli döndürmek ve aksları / fren disklerini / tekerlekleri döndürmek için kullanılır.

Bu bileşenleri ulaştırmak için kullanılan motor gücü, aktarım tipine (otomatik veyahut manuel), çekiş tipine (2WD, 4WD) ve tüm bileşenlerin toplam ağırlığına ve boyutlarına bağlıdır.

Chassis dyno’lar, motorların performansının ölçülmesinde pratiklik sağlar.
Ancak tek engine dyno’da olduğu kadar, Eskişehir Ekspertiz ‘motor’ konusunda tam detaylı veri alınamaz.
Rolling Road vs Hub dynoAraçların güç ölçümlerini değerlendirirken, iki ünlü chassis dyno tipine rastlamaktayız.
4
Herkesin hangi tür dyno’nun en iyi yer aldığı konusunda tek fikri olsa da, gerçek şu ki her iki tasarımın da artıları ve eksileri var.
Bunlar axle-hub dyno ve rolling-road (roller) dyno dur.
Tekerleğe verilen gücü ölçmede iki tür ‘rolling road’ tipi varır.
Bunlar, tek silindirler (single-rollers/Scheitelrollenprüfstand) ve çoklu silindirler (multi-rollers/Doppelrollenprüfstand).

Dinamometre (Dyno) Testi Nedir?-Hub-dyno

Hub Dyno
Bir rolling road, gücü doğrudan platformdaki silindirle temas eden tekerleklerden ölçer.
Lastiğin temas yüzeyi tek veyahut Eskişehir Ekspertiz daha fazla silindire temas eder ve bu temas noktası müddetince silindire enerji verir.
Silindirlerin, hub sistemlerine göre bazı avantajları yer almaktadır.
Roller daha hızlı kurulum sağlar.

Bununla birlikte, silindir sistemlerinin tek dezavantajı yer almaktadır.
Silindir sistemleri, yüksek performanslı araçlarda çekiş kaybı yaşayabilir.
Modern spor otomobiller güçlendiğinden, çift silindirli dinamometrede kez defa kayma riski yer almaktadır.

Aynı zamanda, lastik basıncı ve sıcaklık gibi konulara da duyarlıdır ve bu güç okumalarını etkileyebilir.Bir ‘hub’ dyno ile, tekerler araçtan sökülür ve yerine kaliteli tek cihaz bağlanır.
Bir hub sistemi ile, çekiş kaybından kaynaklanan mikron hatası ortadan kalkar.
Eskişehir Ekspertiz
Bununla birlikte, kurulum süresi tek tamburlu sisteme göre uzun olabilir.
Ancak, hub (Radnabe) sistemlerin taşınabilir ve boyutlarının küçük olması genellikle onları daha fazla kullanışlı yapıyor.