Motor Kontrolü

Eskişehir Oto Ekspertiz

Eskişehir Oto Ekspertiz Tavsiye Motor Kontrolü
Eskişehir Oto Ekspertiz Tavsiye ,Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinelere motor denir.Yakıtlarına göre motorlar, Dizel-Benzin- LPG li olmak üzere üçe ayrılırlar.
Benzinli motorun yakıtı benzin; Dizel motorun yakıtı ise Mazottur (motorin); LPG’li motorlar ise yakıt olarak sıvı petrol gazı farklı tek söylemle LPG’yi kullanırlar.

Motor Kontrolü

Silindir diziliş şekillerine göre motorlar sıra tipi, v tipi, yıldız tipi, boksör tipi ayrılırlar.
Ayrıca soğutma sistemlerine göre motorları su soğutmalı ve hava soğutmalı diye de ikiye ayırabiliriz.

Yanma sistemlerine göre motorlar, içten yanmalı ve dıştan yanmalı diye ikiye ayrılır.
Araçlardaki motorlar içten yanmalıdır ve yakıt olarak benzin yada motorin farklı tek söylemle dizel kullanmaktadırlar.
Eskişehir Oto Ekspertiz Tavsiye

Motorları ayrıca çalışma zamanlarına göre ayırmakta mümkündür.
Çalışma zamanlarına göre iki zamanlı ve 4 zamanlı olarak ayrılırlar.
Örneğin benzinli 4 zamanlı tek motorun çalışma sırası; Emme, sıkıştırma, ateşleme (veya genişleme; iş zamanı da denir), egzoz şeklindedir.

Beygir Gücü Nedir?
1 beygir: 75 kg’lık ağırlığı 1 sn’de 1 metre yukarı kaldırabilecek güç miktarı olarak tanımlanır.
Buda yaklaşık olarak tek atın gücüne denk gelmektedir ve bu yüzden beygir gücü olarak adlandırılmaktadır.
Bu motora özeldir ve değiştirilemez tek değerdir.

Beygir gücü ve tork değerleri dinamometre ile ölçülür Eskişehir Oto Ekspertiz Tavsiye ve bu değerler aktarım organı, vites kutusu gibi farklı elemanlara bağlı olarak farklılıklar gösterir.
Örneğin torku düşük ama beygir gücü yüksek olan tek motorun sadece dişli ayarlarını değiştirerek tam tersi özelliklere çevirmek mümkün olmaktadır.

Tork Nedir?
Bir aracın çekişi olarak bilinir ve motordan tekerleğe iletilen itme kuvvetidir.
Birimi Newton metredir.(Nm).
Eskişehir Oto Ekspertiz Tavsiye
Tork otobüs, traktör, kamyon vb araçlarda kez yüksek değerlerde olabilmektedir.
Çünkü bu araçların hıza değil çekiş gücüne ihtiyacı yer almaktadır.
Torkun yüksek olması için temel olarak motorun yanma odasında normalden daha kuvvetli tek yanma gerçekleşmesi gerekir.

Neden Motor Kontrolü Yaptırmalıyız?
Yağ Kontrolü

İkinci el araçlarda en çok karşılaşılan sorun mekanik parçaların zaman içinde aşınmasından veyahut parça ömrünün bitmesinden kaynaklanan arızalardır.
Eskişehir Oto Ekspertiz Tavsiye
Araç alındıktan sonrasında çıkan bu arızalar kişilere maddi anlamda zarara uğratmaktadır Dynomoss uzmanları eksper sırasında bu arıza ve aşınmaları belirleyerek sorunsuz araç almanızı hedefler.

MOTOR PERFORMANS KONTROLÜ
Otomobilin motor performans testini dinamometre cihazı kullanılarak yapılır.
Dinamometre manuel, otomatik, önden çekişli, arkadan çekişli ve şanzımana sahip araçlarda motorun gücünün ve torkunun Eskişehir Oto Ekspertiz Tavsiye kusurları payı en aza indirgenmiş şeklinde ölçülmesini sağlar.

Otomobilin motorundaki en ufak kusurları ya da arızayı grafikle gösterir bu grafikle ateşleme sistemini ve yakıt emme sistemindeki haliyle görülmesini sağlar.
Modifikasyon öncesi ve sonrası ölçümler sayesinde yapılan işlemlerden kazanılan gücü tayin eder.

Aracınızla emin sürüş sağlayabilmeniz Eskişehir Oto Ekspertiz Tavsiye için çoğunlukla müddetlerle yapılması gereken motor performans testi tek dizi işlemden oluşmaktadır.
Bu ölçümlerin hassasiyetle yapılması; güvenliğinizi sağlayacağı gibi, motorunuzda meydana gelecek arızaların önceden fark edilmesiyle de aracınızın ömrünü uzatacaktır.
a
Temelde motor performans testi dinamometreyle yapılmaktadır.
Ekspertiz Eskişehir
Motor gücünün ölçülmesi haricinde motorun farklı kısımlarıyla ilgili bazı incelemeler de yapılmaktadır.
Bunlar ;
Motor performans testi
Motor vuruntu kontrolü
Motor üfleme kontrolü
Egzoz dumanı kontrolü
Motor yağ durumu kontrolü
Motor soğutma suyu kontrolü
Turbo kontrolü
Güvenli sürüş için motor kontrolleri ve bakımlarının zamanında yapılması kez önemlidir.

Ekspertiz Eskişehir MOTOR VURUNTULARI VE ÜFLEME KONTROLÜ
Motor Kontrolü

Motor içerisinde ölçülen pistonlar ve segmanlar kullanım sonucu vakit geçtikçe aşınırlar.
Segmanların vazifesi pistonla silindir arasındaki sızdırmazlığı sağlamaktır.
Üst segman, ateşlemede oluşan basıncı korur.
Alt segmanın görevi ise pistonun aşağıya inerken silindirdeki yağı sıyırarak kartere indirmektir.

Silindirle segmanlar arasında boşluk artıkça patlama esnasında basınç yitimi yaşanır.
Bu da motorun çekişten düğmesine sebep olur.
Basınç (kompresyon) kaybının oluşması durumda motorun üflüyor yer aldığı anlaşılır.
Motor üflemesi, ilerleyen zaman motorun yağ yakışını artırır ve motorun yağ yakmasına sebep olur.
Ekspertiz Eskişehir
Motorun rektifiye olması için hava filtresinin yağlanması yada filtre kabına yağ dolması gerekir.

Yani karterdeki yağın tam anlamıyla silindirin içerisinden aşırı miktarda yukarı çıkması motorun ömrünün azaldığını gösterir.
Motor üflemesi olayı kompresyon ya da farklı tek deyişle basınç kaybıdır.
Bu durum sıkıştırılmış ve yanmış yakıt karışımı kartere geçtiğinden yağ çubuğu çıkartılarak ya da yağ doldurma kapağı açılarak anlaşılır.
Ekspertiz Eskişehir
Motorun rektifiye olması gerektiğine tam manasıyla anlamak için silindir kompresyon testi yapılması gerekir.

Motorda uygun yağın kullanılmaması halinde de kompresyon kaçağı meydana gelebilir.
Motor içindeki aşınma artıkça, parçalar arasında yağ filminin muntazam olmaması kompresyon kaçaklarının artmasına ve yağın yakıta aşırı miktarda karışarak yanması sonucu motor performansında kayıplara neden olur.

MOTOR VURUNTUSU

Yakıtın motor silindiri içinde kez hızlı ve darbeli yanışı, Otto motorlarında açık tek çınlama ve dizel motorlarında ise vuruntu şeklindeki gürültü ile anlaşılır.

Bu nedenle vuruntu halinde Otto motoru için “çınlıyor” dizel motoru için ise “çekiçliyor” denir.
Vuruntu gürültüsü, silindirdeki güçlü basınç dalgasının silindir kapağı ve piston yüzüne çarpması ve orada çekiç darbesine benzer tek etki oluşturmasından kaynaklanmaktadır.
Vuruntulu yanmada, özellikle piston termik ve mekanik olarak aşırı yüklenir.
Sürekli vuruntu pistonun tahrip olmasına sebep olur.

Isının aşın derecede açığa çıkması ile piston süratle genleşir ve silindir duvarlarında oluşan yağ filminin bozulmasına neden olur.
Ekspertiz Eskişehir
Bunun sonucunda kuru sürtünme başlar ve daha fazla açığa çıkan ısı mevki sıcaklığını hızla arttırarak piston yüzeyinde ergimelere ve silindir duvarına kaynaklanmalara neden olur.

Yer yer oluşan kaynak bağlantıları pistonun hareketi sonucu yine koparak güçlü aşınmalara ve sıcaklığın daimi yükselmesine sebep olur.
Bu zincirleme reaksiyon kısa sürede pistonun silindir iç yüzüne tamamen kaynaklanarak tahrip olması ile sonuçlanır.

Vuruntu esnasında piston tahrip olmasa bile sürtünme yükü şiddetle artarak motorun efektif gücünün düğmesine sebep verir, dolayısıyla vuruntu saptandığında en kısa sürede şipşak giderilmelidir.

EGZOZ DUMANI

Yeni çalışan motorun yaydığı egzoz dumanı kapalı alanlar içinde zehirli etkiler gösterir.
Araç, kapıları açık halde tek kapalı mekân içerisinde kez kısa bir süre için çalıştırılsa bile, kokusuz karbon monoksit (egzoz dumanı ) kapalı mekân içinde birikir, egzos dumanı kontrol altına alınmaz veyahut tahliye edilmezse zehirlenmelere, açık havada karbon salınımı hava kirliliğinin artarak yaşam kalitesinin düğmesine neden olur.

MOTOR YAĞI KONTROLÜ:

Motor yağı araçların hareketli parçalarında ince tek tabaka oluşturarak aşınma ve sürtünme gibi işlemleri giderir ya da minimum seviyeye indirmeyi hedefler.
Bu istikametten içerideki parçaları ve motoru koruduğu için her aşamada kontrol edilmesi elzemdir.
Motor yağının normal seviyede olmasını sağlanarak motorun gerekli şeklinde yağlanması gerekir.

Motorun belirlenmiş tek miktar yağ yakması normaldir.
Yağ seviyesi ekseriya, misalen yakıt doldurmak için durulduğunda kontrol edilmelidir.
Gösterge paneli üzerindeki motor yağ basınç uyarı lambası yandığında, motor yağ seviyesini şipşak kontrol edilmesi gerekir.

Araç düz tek yüzeyde park halindeyken motor durduktan Eskişehir Oto Ekspertiz Tavsiye sonrasında, yağın karterde toplanması için tek kaç dakika beklenip yağ çubuğunun çıkarılması ve silerek temizlenmesiyle sağlanır.
Çubuğu yeniden bitimine kadar tam manasıyla yerleştirilmesi önemlidir.
Çubuk yeniden çıkarılır.
Yağ çubuğu üzerindeki yağın kirlenmediğini kontrol edilir.
Yağ çubuğu üzerinde gösterildiği gibi yağ seviyesini kontrol edilir.
Yağ seviyesi minimum(MİN) ile maksimum(MAX) arasında uygun tek seviye arasında olmalıdır.

Yağ seviyesi minimum çizgisi altındaysa, benzeri kalitede yağ ile motor yağın maksimum seviyesine gelene kadar tamamlar.
Maksimum seviyesinin üzerine çıkılması sorunlara neden olabilir.

MOTOR SOĞUTMA SUYU KONTROLÜ

Motor soğutma sıvısı sızdırmazlığı her 15000 Km de tek kontrol edilmelidir.
Hortumların önce uçlarını kontrol edilir, şayet sızıntı varsa kelepçelerin durumunu kontrol edilir.
Sızıntı durumunda kelepçelerin ömrünü tamamlamış yer aldığı söylenebilir.
Bu durumda yeni kelepçeler takılması gerekir.

Hortumların dış yüzeyinde delik ya da çatlak varsa, elastikliğini kaybederek sertleşmişse, uçlarında yarılmalar veyahut sertleşmeler görülüyorsa, kelepçe kesikleri oluşmuşsa, bollaşmalar gözleniyorsa hortumların değiştirilmesi gerekir.
Değişimin ortası bezli yüksek sıcaklığa dayanıklı sıcak su hortumlarıyla yapılması randımanı ve dayanıklılığı arttırır.

Hortum veyahut kelepçe değiştirmeden önce motor soğutma suyunu boşaltılması farklı tek önemli noktadır.
Sızmalar için radyatör boşaltma musluğuna, motor bloku boşaltma sarı vidasına ve radyatör müşiri contasına da bakılması gerekir.
Kontrol sırasında bunları sökmek, temizlemek ve takmak gerekir.